De Ultimă Oră

Prețul la gazul natural ar putea crește cu 4 lei pentru un metru cub. Solicitarea Moldovagaz

Moldovagaz solicită majorarea tarifului la gaze naturale cu 30%, ceea ce ar însemna o creștere cu patru lei pentru un metru cub. Potrivit ANRE, „solicit…

Actualizat acum o oră

(VIDEO) Șefa Agenției de Investiții: „Nu este o idee proastă ca Aeroportul Internațional Chișinău să fie administrat de o companie privată”

Adrian Sirbu

Aeroportul Internațional Chișinău ar fi administrat mai bine dacă ar fi în gestiunea unei companii private. Cel puțin asta dă de înțeles șefa Agenției de Investiții, Natalia Bejan. În cadrul emisiunii „Rezoomat” de la RLive TV, statul nu este încă în măsură să garanteze stabilitatea administrării companiei și să asigure un interes de business pur. 

„Eu sunt sigură că noi am putea să găsim exemple în care statul este un bun manager și putem găsi exemple în care companiile private pot fi manageri foarte buni. Noi trebuie să vedem ce avem noi, care sunt capacitățile noastre. Eu cred că anume din acest considerent, s-a luat decizia că mai degrabă să găsim o companie privată care să preia managementul aeroportului. Nu pot să zic dacă este asta ceva bun sau nu, pentru că noi putem să găsim o super echipă de moldoveni care să lucreze pentru stat și să aibă grijă de aeroport. Dar efortul de a gestiona și a asigura că echipa aceasta este stabilă în timp, indiferent de guvernare, indiferent de interese și să existe doar un interes de business pur, de eficientizare a proceselor – eu nu știu cât de mult noi putem asta să garantăm. De asta, probabil, decizia nu este neaparat una proastă”, a declarat șefa Agenției de Investiții, Natalia Bejan.

În 2013, compania Avia Invest a primit în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău pentru o perioadă de 49 de ani. În decembrie 2023, Curtea Supremă de Justiție (CSJ) a lăsat în vigoare decizia cu privire la rezilierea contractului de concesionare a aeroportului din Chișinău companiei Avia Invest. Judecătorii au respins recursul depus de fostul concesionar, calificându-l neîntemeiat.

În cererea sa, avocatul Avia Invest a precizat că contractul de concesionare a fost semnat în 2013 pe o perioadă de 49 de ani, timp în care compania ar fi trebuit să investească în dezvoltarea aeroportului cel puțin 244 milioane de euro. Însă în 2020 Agenția Proprietății Publice (APP) a reziliat contractul unilateral, invocând că Avia Invest nu a prezentat o garanție de bună execuție în valoare de un milion de euro, valabilă 3 ani. Ultima garanție prezentată de Avia Invest a expirat pe 31 decembrie 2019, iar APP a calificat asta drept o „încălcare gravă” a obligațiilor contractuale din partea Avia Invest.