Guvernul preia temporar terminalul petrolier de la Aeroportul Chișinău pentru a preveni o criză de kerosen

Adrian Sirbu

Terminalul petrolier al Aeroportului Internațional Chișinău a fost preluat temporar în administrare de stat, după ce Ministerul Energiei a semnat un contract de comodat cu Lukoil pentru a asigura continuitatea livrărilor de kerosen către companiile aeriene. Anunțul a fost făcut de ministrul Energiei, Dorin Junghietu, într-o postare publică.

Potrivit ministrului, terminalul reprezintă „un activ strategic pentru stat”, iar riscul ca Lukoil să nu mai poată furniza combustibil începând cu 21 noiembrie a impus implementarea unui plan de intervenție. Grupul de lucru responsabil de aprovizionarea cu combustibil, împreună cu Î.S. Aeroportul Internațional Chișinău, a pregătit și aplicat un plan de management care să prevină orice întrerupere a furnizării.

Astfel, pe 12 noiembrie 2025, a fost încheiat contractul de comodat cu Lukoil, în baza căruia statul preia gratuit administrarea activelor petroliere din aeroport. Procesul de primire-predare a bunurilor a avut loc pe 13 noiembrie.

„Contractul de comodat ne permite să asigurăm furnizarea de kerosen și reprezintă o soluție de urgență pentru stabilitatea aprovizionării aeronavelor”, a declarat Junghietu.

Pentru perioada imediat următoare, ministerul a negociat și achiziția de combustibil de la o companie românească, exportul urmând să fie aprobat în cursul zilei de astăzi. În acest interval, Aeroportul Internațional Chișinău va fi responsabil de operarea terminalului petrolier, urmând ca în etapa următoare instituția să cumpere definitiv activele și infrastructura deținute de Lukoil.

Ministrul a venit și cu precizări privind stațiile Lukoil de pe teritoriul Republicii Moldova — aproximativ 100 la număr. Acesta a subliniat că, în pofida situației companiei, piața petrolieră rămâne stabilă, datorită numărului mare de operatori și a diverselor rute logistice de aprovizionare, atât din România, cât și prin Portul Giurgiulești.

Junghietu a dat asigurări că stocurile de combustibil sunt suficiente și că nu există riscuri pentru piața internă.