Cărți

(VOX) Cât de importantă este recenzia pentru un cititor?

Patricia Cotlău

„Despre cărțile bune se află de undeva, iar recenziile sunt confesiunile unor cititori înrăiți. Înainte de a cumpăra un volum, întotdeauna mă informez despre el. Dar, de cele mai multe ori, cumpăr cărți după ce am citit recenzii amețitoare despre conținutul acestora. Fiind deținătoarea unui blog, scriu recenzii de fiecare dată când citesc o carte (ceea ce e mai rar decât îmi doresc), dar citesc recenzii zi de zi. Fie că e vorba de comentarii aruncate în grabă, fie că e vorba de texte ticluite cu minuțiozitate. În ultimul timp, a început să-mi placă mai mult să citesc despre cărți, decât să citesc cărți. Și mă bucur că blogosfera românească e dezvoltată îndeajuns, pentru a mă inspira și a lectura cât mai mult.” – Trohin Nicoleta, 19 ani, Chișinău

„Cum îmi zicea mereu un omuleț drag: „Nu noi citim cărtile, ci cărțile ne citesc pe noi." Îmi place să cred și să îmi repet asta, pentru că fiecare lectură lasă o amprentă în ceea ce ne face pe noi o personalitate. Din păcate, nu prea citesc recenzii și, cu siguranță, postările mele pe Facebook despre cărți nu sunt recenzii. O Recenzie e mult mai detaliata, conține termeni bogati, eu nu citesc cartea după recenzii, eu citesc cartea după felul în care mă provoacă titlul sau autorul. Adevărul e că după o lectură sau alta începi să devii mai curios în ceea ce privește un autor sau altul, felul de a scrie și de a comunica cu cititorii și deja atunci începi să conștientizezi cât de importantă este o recenzie pentru o carte. Eu citesc, pentru că îmi place să cunosc poveștile personajelor, apoi fac o postare despre ceea ce m-a impresionat, dacă cineva ar fi curios sa vorbească cu mine despre acea carte, eu aș fi încântată și mândră, că am provocat pe cineva să citească.” – Ana Gurdiș, 23 ani, Chișinău

„Recenzia este foarte importantă pentru un cititor, dar, desigur, se ține cont de anumite criterii: vârsta celui care expune o recenzie, temperament, poate, numărul cărților citite de persoana respectivă, analizând astfel cât de avizată este. Din moment ce oferi o recenzie, dai o părere, în general, aceasta trebuie să fie bine argumentată, nu, pur și simplu, aruncată. Vorbind despre mine, citesc destul de mult. Recenzii scriu doar pentru prietenii mei. Ei îmi cunosc temperamentul, preferințele, astfel pot decide, dacă o lectură sau alta merită sau nu. În general, sunt un om destul de deosebit, cât vine vorba despre ceea ce urmează să citesc, țin cont de cât de utiliă îmi va fi această lectură, ulterior, în plan spiritual și profesional.” – Olivia Roșca, 17 ani, Chișinău

„1) Zic cu fermitate că lectura este modul meu de evadare a realității. Într-o epocă în care societatea se îneacă în vicii și nu visează, lectura reprezintă desprinderea sufletului de trup și înălțare către cunoașterea complexă. Actul citirii presupune o operațiune de căutare intensă și ulterioare descoperiri, iar o carte depozitează o multitudine de sensuri codificate și mesaje ascunse. Sunt o fire romantică,  cărțile fiind hrană pentru suflet. Citesc zilnic și peste tot. Am o carte în poșetă,  geantă, valiză, iar odaia mea este plină cu mici comori de hârtie. Citesc în transport, în călătorii, în natură, citesc dimineața, ziua și noaptea, citesc când trăiesc stări de beatitudine, dar și atunci când mă presează avalanșe de emoții negative. Per general,  lectura semnifică mai mult decât o deprindere. Nu mi-aș imagina viața în absența cărților, această posibilitate s-ar echivala cu finalitatea, cu întunericul. Dat fiind faptul că citesc mult și ador această formă de relaxare, am și o listă infinită care include cărți ce așteaptă a fi  citite. Totuși, cum aleg ce să citesc și căror detalii acord atenție?

Presupun că multe persoane aleg anumite cărți datorită titlului simpatic, copertei atrăgătoare sau se focusează asupra recenziilor. Eu mă axez pe recenzii și nu citesc doar una, ci minim 5. Eventual, am o imagine prestabilită despre ce urmează să citesc, creată fiind și intriga. Cu toate acestea, nu recomand să fie luate în considerație doar recenziile, deoarece opiniile cititorilor variază, lucru evident, căci fiecare dintre noi posedă o manieră unică de percepere. Pe lângă recenzii acord atenție descrierii cărții, autorului, genului și temei. De asemenea, subiectivitatea recenziilor se dovedește a fi frecventă, fiindcă avem cultivate în noi diverse valori, iar nivelele de emoționalitate variază de la o persoană la alta, respectiv impactul lecturii se diferențiază. Din perspectiva mea, recenziile poartă o importanță deosebită pentru cititor, pentru că prin intermediul acestora este prezentată imaginea generală, intrigantă a cărții și se reliefează temele scrierii, astfel cititorului i se oferă oportunitatea de a înțelege dacă cartea din fața lui îi satisface sau nu interesele.

2) Îmi asum responsabilitatea să afirm că aleg cu meticulozitate cărțile pe care vreau să le citesc, deși uneori ratez ținta și dedic timp lecturii unor cărți cu un subiect de o banalitate de neîntrecut. În momentul în care am inițiat să citesc mai multe recenzii, am și început să evit tipul cărților cu subiecte simple. Eu aleg cărți ce cultivă valori, cărți care marchează prin unicitate, personaje exemplu/antiexemplu, teme general umane și final neașteptat. Lecturez recenzii de fiecare dată când procur cărți. Se întâmplă că, ocazional, scriu recenzii despre cărțile care au bulversat sentimente în mine, dar acestea nu sunt publicate nicăieri, ajung a fi distribuite doar persoanelor apropiate sau se păstrează pentru mine. Recenziile se plasează în topul aspectelor ce necesită a fi trecute în agendă, înainte de a alege o nouă carte.” – Evelina Camenșcic, 17 ani, Chișinău

„Consider că recenzia este totul pentru o carte. Și, pentru mine, părerea cuiva despre carte contează. Mă strădui să nu cumpăr cărțile cu ochii închisi, numai pentru coperta frumosă, cu toate că am și așa exemplare în biblioteca proprie, de care nu am fost dezamagită, dar totuși, cel mai des, citesc câteva recenzii despre carte, ca să inteleg ideea general despre ea, mă stradui să nu-mi impun părerea cuiva ori să o citesc prin prisma recenziei găsite. Recomand și încerc și eu să respect această regulă: citirea de recenzii înainte de lecturare, pentru că ne ajută foarte mult să înțelegem ce prezintă cartea și cu ce ochi o să o privim și cât de aproape este de sufletul nostru mesajul ei.” – Anastasia Osoianu, 17 ani, Fălești

„Alegerea unei cărți captivante pentru lectură este o problemă cu care mă ciocnesc foarte des, deoarece sunt multe cărți pe rafturi, iar să aleg una ce-mi va atinge sufletul e o decizie complicată. Anume din acest motiv mereu citesc mai multe recenzii pentru a-mi crea o imagine clară asupra unei cărți, iar dacă văd că minim 3 persoane au rămas impresionate de carte, îi dau și eu o șansă. Recenzia este importantă. deoarece răspunde la întrebarea:  Merită această carte timpul meu?” Inga Apostolachi, 23 ani, Chișinău

În acest mod,  echipa LiberTV  tinde să încurajeze lectura în rândurile tinerilor. Mulțumim participanților!

Fotografie preluată de la Evelina Camenșcic