(DOC) Noi dovezi privind caracterul viciat al licitației de la Aeroportul Internațional Chișinău
Noi detalii privind caracterul trucat al licitației pentru darea în arendă a spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău. Bloggerul Eugen Luchianiuc a publicat o scrisoare din partea celei mai vechi companii din domeniul vânzărilor în aeroporturi – Gebr. Heinemann, care confirmă că prevederile din caietul de sarcini sunt cel puțin dubioase și păguboase pentru stat. Mesajul a fost expediat către aeroport încă în perioada primei licitații, care a eșuat, după ce la ea s-au înscris doar scandaloasele Lagardere Travel Retail și LeBridge.
Potrivit scrisorii semnate de către directorul pentru dezvoltarea afacerilor al Gebr. Heinemann, Nico Reifkogel, către Ecaterina Ștefan, angajată a aeroportului, persoana de contact în prima etapă a concursului, condițiile specificate la capitolul III, restrâng categoric numărul participanților la licitație.
Mai mult, managerul de la Gebr. Heinemann menționează că obligativitatea deținerii unei experiențe de șapte ani în 10 aeroporturi din Uniunea Europeană este un criteriu de neînțeles și arbitrar.
„Astfel, dacă sunteți interesați să asigurați o competiție cât mai largă și să obțineți mai mult de o ofertă calificată, suntem convinși că Aeroportul Internațional Chișinău va avea un profit imens. Totuși, pentru a face acest lucru, criteriile trebuie să fie mai largi. Acest lucru ar putea fi realizat prin revizuirea criteriilor enumerate în capitolul 3, nr. 2, lit. b), punctele 1 și 2, ceea ce v-ar permite să obțineți oferte mai competitive pentru evaluare”, precizează Nico Reifkogel.
Într-un timp foarte scurt, numele Ecaterinei Ștefan a fost însă exclus din caietul de sarcini, iar ea plecat de la aeroport.
Mai mult, la patru zile de la acest mesaj, a demisionat fostul administrator al aeroportului, Constantin Vozian. În răspunsul pe care l-a expediat acesta companiei germane se menționează că prevederile din caietul de sarcini au fost discutate în ședințele Consiliului de Administrație, care este organul administrativ colegial al aeroportului și că abia după asta a fost obținută permisiunea de inițiere a licitației.
De asemenea, Vozian a înștiințat Gebr. Heinemann că i-a solicitat Consiliului Concurenței și altor structuri ale statului să verifice „condițiile de calificare” din caietul de sarcini. Care este rezultatul acestor verificări nimeni nu cunoaște nici astăzi.
Din documentele publicate de Eugen Luchianiuc devine clar că toate remarcile politicienilor din opoziție, inclusiv economiștilor, privind caracterul dubios al licitației de la aeroport sunt adevărate și că licitația este organizată în favoarea companiei Lagardere Travel Retail, singura care întrunește scandaloasele condiții atât din primul, cât și din al doilea caiet de sarcini.
Amintim că la prima licitație s-au înscris doar două companii – Lagardere Travel Retail, înregistrată cu puțin timp înainte de lansarea concursului, și LeBridge, care a depus actele cu doar câteva minute înainte de expirarea termenului pentru depunerea dosarelor.
Potrivit calendarului noii licitații, depunerea ofertelor are loc între 11-25 martie. În perioada 26-28 martie va avea loc examinare a dosarelor, iar licitația propriu-zisă este planificată pentru 29 martie.