(FOTO) Schema Kronaero: cine controlează noua companie din aviație și ce conexiuni are

Adrian Sirbu

Cu o săptămână în urmă, mai multe surse mass-media din Chișinău anunțau lansarea pe piață a unei noi companii, prezentată ca fiind deținută de un om de afaceri din Brașov, care ar urma să presteze servicii de handling (deservire la sol) pe Aeroportul Internațional Chișinău. Presa a relatat că în acest proiect s-au investit zece milioane de euro, fiind promisă prestarea unor servicii de înaltă calitate, scrie dosar.md

Compania se numește Kronaero și a fost înregistrată în 24 octombrie 2024. Fondatorul acesteia este un brașovean care deține și operează compania românească de handling Kronaero, activă în special pe aeroportul Ghimbav din Brașov.

La Chișinău, Kronaero este gestionată de Chiril Bînzari, numit în funcție pe 27 ianuarie 2025. Acesta ocupa simultan și o funcție de conducere în cadrul Aeroportului Internațional Chișinău, respectiv șef al Departamentului Tehnic. Ulterior, s-a eliberat din funcția de la AIC, însă nu înainte de a încasa de la Kronaero SRL un salariu în valoare de 80 670 de lei. Potrivit informațiilor publicate de ANI, Bînzari a demisionat din funcția publică în perioada 4 martie – 4 aprilie 2025, în interiorul termenului de 30 de zile pentru depunerea declarației de avere și interese personale.

Bînzari Chiril este fratele lui Victor Bînzari, fost director interimar al companiei Energocom, care activează în continuare în cadrul acesteia.

Potrivit surselor, încă de la început se știa că firma Kronaero va obține rapid certificarea pentru a opera pe Aeroportul Internațional Chișinău. Astfel, la scurt timp după înregistrarea oficială, deși nu deținea toate actele necesare pentru a activa pe aeroport, Kronaero a început să recruteze personal pentru activitățile de deservire. Primele anunțuri de angajare datează din 11 martie 2025 și pot fi găsite pe site-urile de specialitate.

Pe 11 iulie 2025, la doar câteva luni după numirea lui Chiril Bînzari și lansarea campaniei de recrutare, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) în persoana lui Vasile Șaramet, i-a eliberat companiei certificatul de autorizare P-0042/2025, Kronaero fiind astfel inclusă în lista oficială a operatorilor certificați pentru servicii de handling. AAC este condusă de Vasile Șarament, fost membru PLDM și considerat un apropiat al lui Andrei Spînu, fost ministru al Infrastructurii.

În ziua în care reporterii au solicitat AAC informații despre Kronaero, mențiunea privind eliberarea certificatului fusese ștearsă de pe site-ul oficial. Ulterior discuției, aceasta a fost restabilită, AAC motivând că „au loc lucrări tehnice” și unele informații nu au fost afișate complet, o parte fiind „șterse accidental”. Totodată, autoritatea nu a putut comunica nici data exactă a depunerii cererii de certificare, susținând că documentația este transmisă printr-un ghișeu și datele nu sunt publice.

În spațiul public este cunoscut faptul că o grupare controlează, de facto, domeniul aviației, în special activitatea de pe Aeroportul Internațional Chișinău.

Surse din cadrul aeroportului susțin că în spatele Kronaero ar acționa și Sergiu Burduh, actual director operațional al Aeroportului Internațional Chișinău, care are legături de afaceri cu cel puțin un fondator al companiei FlyOne SRL. Pe această filieră apar și numele lui Mircea Maleca, director general al Fly One și fost director al Autorității Aeronautice Civile, precum și al lui Vladimir Cebotari, fost ministru al Justiției și cofondator, prin afinitate, al companiei Fly One.

Potrivit unei investigații realizate de Ziarul de Gardă, Serghei Burduh este șef al Departamentului Operațional al aeroportului din 1 martie 2023. El deține 9,9% din compania BPay SRL, la fel ca și Vladimir Cebotari. Firma, înregistrată în 2010, oferă servicii de plăți online și are nouă asociați, printre care se regăsesc și Mircea Maleca, precum și soția și sora lui Vladimir Cebotari — Maria Cebotari (40%) și Mariana Tăbuica (10%). Tot aceștia figurează și în compania aeriană FlyOne, unde sunt asociați alături de Ina Maleca (40%), soția lui Mircea Maleca.

Conform mai multor surse, Kronaero – în spatele căreia Ciprian-Mihail Oprescu din Brașov ar figura doar formal – este, în realitate, deținută și controlată de gruparea de la Chișinău, menționată mai sus. Aceștia au adus recent la Chișinău o parte din tehnica de deservire, cel mai probabil uzată și provenind de la unele aeroporturi din România, dar prezentată drept o „investiție de milioane” în infrastructura aeroportuară.

O parte din tehnica respectivă a fost observată pe traseul Leușeni–Chișinău în seara zilei de 10 iulie 2025, iar recent a fost fotografiată pe teritoriul aeroportului.

E foarte interesant să vezi cum pe Aeroportul Internațional Chișinău ”Eugen Doga”, sub nasul PAS, crește businessul FlyOne, care a început să ”susțină” o companie de handling – Kronaero. Iar ei ne povesteau că Plahotniuc a fugit din țară și că toate afacerile lui sunt blocate sau stopate”, a scris bloggerul Eugeniu Luchianiuc pe canalul său de Telegram, publicând și câteva fotografii.


Sursa: Dosar.md