De Ultimă Oră

ULTIMA ORĂ! Trei angajați ai Ambasadei Federației Ruse la Chișinău, declarați persona non-grata. Reacția Kremlinului

Șeful misiunii diplomatice ruse la Chișinău, Oleg Ozerov, a fost convocat la sediul MAE din R. Moldova. Ministerul Afacerilor Externe i-a transmis diplo…

Actualizat acum 5 ore

Gimnaziul din Plopi, Cantemir, închis. Ion Ceban: „Distrugerea educației rurale trebuie oprită”

Ala Găină

Primarul Capitalei, Ion Ceban, a criticat dur politica guvernării privind reorganizarea instituțiilor de învățământ din mediul rural, acuzând Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) că închide școlile din sate fără a oferi soluții viabile pentru elevi și profesori.

Ceban a făcut referire la închiderea recentă a gimnaziului din satul Plopi, raionul Cantemir, o decizie care, potrivit lui, va lăsa 20 de profesori fără loc de muncă și va obliga elevii să parcurgă peste 40 de kilometri zilnic pentru a-și continua studiile în Cantemir.

„În loc să fie modernizată, clădirea riscă să ajungă în paragină, așa cum s-a întâmplat cu multe alte instituții de învățământ închise de guvernare în ultimii ani. Aceasta nu este reformă. Este distrugerea sistematică a educației din mediul rural și ignorarea completă a nevoilor comunităților locale”, a declarat Ion Ceban.

Acesta a menționat că fenomenul nu este unul izolat, oferind exemple din mai multe raioane ale țării:

 • În raionul Sângerei, anul trecut au fost închise 3 gimnazii și 2 școli-grădiniță.

 • În raionul Soroca – 3 școli.

 • În raionul Florești – 2 școli.

 • În raionul Criuleni – școlile din satele Ohrincea și Coșernița.

„Elevii din aceste sate sunt transportați în localități vecine, afectând atât procesul educațional, cât și siguranța copiilor”, a mai adăugat edilul.

Ceban a subliniat contrastul dintre situația din mediul rural și investițiile în educație realizate la Chișinău, afirmând că există un dezechilibru tot mai mare între oraș și sate.

În acest context, primarul Capitalei a cerut autorităților centrale să oprească închiderea școlilor și să identifice soluții sustenabile pentru dezvoltarea sistemului educațional din localitățile rurale.

Reprezentanții guvernării nu au comentat deocamdată aceste acuzații, însă anterior Ministerul Educației a justificat reorganizarea unor instituții prin scăderea numărului de elevi și necesitatea optimizării resurselor.