(VIDEO) MAN a depus încă un denunț la CNA pe marginea licitațiilor organizate la Aeroportul Internațional Chișinău

Adrian Sirbu

Al doilea denunț la CNA pe marginea licitațiilor organizate la Aeroportul Internațional Chișinău. Reprezentanții MAN, Irina Gutnic și Stanislav Vartanean au depus o sesizare la Centrul Național Anticorupție, sesizând ilegalități în procedura selectării operatorului economic care va lua în locațiune spațiile din incinta Aeroportului pentru prestarea serviciilor de alimentație publică și Travel Retail.

Primul denunț a fost depus pe marginea constatărilor precum că criteriile de eligibilitate sunt foarte restrictive și împiedică competiția. Una din restricții era că pot participa în cadrul acestei licitații doar operatorii care sunt de pe teritoriul UE, în pofida faptului că în întreaga lume ar exista operatori destoinici. Evident că aceste cerințe sunt restrictive, au fost sesizate și de alți operatori. Anularea acestei licitații a fost una neconformă, nu a existat cel puțin o declarație publică motivele de anunțare a acestei proceduri de licitație. Odată ce a existat competiția, fiind depuse două oferte, nimeni nu a ieșit public să declare au fost sau nu calificate acestea. S-a declarat doar că se va organiza o nouă licitație pentru a permite participarea a mai mulți operatori economici”, a declarat Irina Gutnic.

Totodată, reprezentanta Mișcării Alternativa Națională a specificat că pe lângă încălcarea legii la organizarea primei licitații, și din a doua încercare este în mod evident favorizată compania Lagardere.

Cea mai gravă încălcare în cadrul acestei licitații este faptul că Aeroportul Internațional Chișinău a încălcat legea și nu a organizat această licitație conform legii cu privire la concesiune. La fel, în caietul de sarcini care s-a menționat că va fi modificat pentru a permite o competiție mai largă, nu a fost modificat practic deloc, ba din contra, au fost introduse cerințe și mai restrictive în raport cu ofertanții care urmează să vină. Este introdusă prevederea „legătura de capital” în cazul asocierii între doi operatori economici. Este o cerință care din start avantajează compania Lagardere”, a conchis Irina Gutnic.

Amintim că îndoileile privind corectitudinea licitației de la aeroport au apărut după ce s-a constatat că prevederile stipulate în caietul de sarcini avantajează direct compania franceză Lagardere și împiedică orice alt operator din domeniu să participe la concurs. Acest fapt s-a confirmat ulterior, când anume această companie a depus oferta și doar în ultimul moment în concurs s-a înscris și compania Le Bridge, chiar dacă nu întrunea criteriile de eligibilitate. În aceeași zi însă, licitația a fost anulată. Asta după ce, atât persoana responsabilă de organizarea procesului, cât și directorul AIC și-au dat demisia.

Ulterior s-a anunțat un nou concurs, însă termenul de depunere a dosarelor a fost limitat la doar două săptămâni, iar prevederile din caietul de sarcini au rămas aceleași, fiind intrudus doar articol nou privind „exonerarea de răspundere” a persoanelor implicate în organizarea licitației, fapt interpretat de mai mulți experți din domeniu drept o tentativă de a-i absolvi de răspundere pe cei care vor comite abuzuri.