Campania națională de informare „Moldova poate”, lansată recent de Guvern și finanțată din bugetul de stat cu 5 milioane de lei, stârnește controverse tot mai aprinse în spațiul public. Una dintre cele mai tranșante reacții vine din partea Cristinei Ciubotaru, expert anticorupție și fost vicedirector al Centrului Național Anticorupție (CNA), care denunță o posibilă deturnare a fondurilor publice în scop electoral.
Într-o postare publică, Ciubotaru susține că, dacă materialele campaniei sunt realizate în cadrul inițiativei „Moldova poate”, atunci ar putea fi vorba despre finanțare indirectă a unui partid politic din bani publici, ceea ce ar depăși limitele legale de finanțare din bugetul de stat. Mai grav, afirmă ea, situația ar deveni și mai problematică în cazul în care în campanie sunt implicați și bani din asistență externă.
„Nu zic că rușii nu fac propagandă, dar mie îmi pare că e mai degrabă propagandă locală pentru a acoperi o banală delapidare a banilor publici în scopurile electorale ale unui partid. (…) Fiind la guvernare și având acces la banul public – partidul poate. Moldova ar putea să vadă că este dusă de nas, dar tocmai de asta se aruncă bani în asemenea campanii”, a scris Ciubotaru.
Reacția președintei Maia Sandu
Președinta Maia Sandu a comentat, în cadrul emisiunii 7 Zile de la Cinema 1, că inițiativa campaniei aparține Guvernului și că aceasta reflectă „capacitatea Moldovei de a merge înainte, în ciuda dificultăților”. Ea a precizat că nu vede nimic rușinos în acest demers și că „Moldova poate” este expresia „a tot ceea ce putem noi împreună”.
Întrebată despre acuzațiile privind folosirea campaniei în scopuri electorale, șefa statului a spus: „Nu știu despre banii alocați, dar repet, Moldova poate este tot ce putem noi împreună și tot ce construim noi”.
Totuși, reacția vagă a președintei în legătură cu suma de 5 milioane de lei alocată pentru campanie, sumă confirmată de Executiv, a fost interpretată de mai mulți comentatori drept o evitare a responsabilității directe.
Controverse și suspiciuni
Criticii campaniei, printre care și experți în politici publice și reprezentanți ai opoziției, susțin că bugetul alocat este disproporționat într-un an electoral și că mesajele promovate au o tentă vizibil politică, favorizând imaginea partidului de guvernământ – PAS.
Cristina Ciubotaru pune la îndoială inclusiv justificarea invocată de unii oficiali privind „contraatacul la propaganda rusă”, afirmând că este o „aberație” să se investească milioane de lei pentru a „povesti oamenilor ceea ce rușii nu ne lasă să vedem”. În opinia sa, „lucrurile bune vorbesc de la sine” și nu au nevoie de campanii mediatice costisitoare pentru a fi recunoscute de cetățeni.
Guvernul insistă: este o campanie de comunicare publică
Potrivit Executivului, campania „Moldova poate” are ca scop informarea cetățenilor despre reformele și proiectele realizate de instituțiile statului și despre direcția de dezvoltare a țării. Campania urmează să fie implementată pe parcursul verii, prin diverse canale media, evenimente și materiale informative.