Presa, la raport! Unele posturi TV au oferit acces relativ egal candidaților în alegeri, altele au avut atitudini preferențiale

Ala Găină

O parte din cele 10 posturi TV monitorizate de Centrul pentru Jurnalism Independent au oferit acces relativ egal candidaților în alegeri. Aceștia au fost protagoniști în știri separate sau au fost menționați în știri cu caracter electoral direct sau indirect. O altă parte a avut atitudini preferențiale față de unii candidați. Constatările se regăsesc în cel de-al doilea raport de monitorizare a presei audiovizuale în campania electorală pentru alegerile locale generale, prezentat de CJI și care se referă la perioada 12-23 octombrie.

Raportul a fost realizat în cadrul Coaliției civice pentru Alegeri Libere și Corecte. Au fost selectate 10 posturi TV cu acoperire națională, cu formă de proprietate publică și privată și care difuzează atât în limba română, cât și în limba rusă.

Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a declarat că în cadrul monitorizării s-a constatat că, de cele mai multe ori, subiectele electorale au fost bazate pe o singură sursă de informație, fără a asigura pluralismul de opinie și fără a trata subiectele în profunzime. Totodată, majoritatea materialelor monitorizate au fost dezechilibrate din perspectiva asigurării egalității de gen. De cele mai multe ori, au fost citați bărbații. Acest fapt s-ar explica prin participarea mai mare a bărbaților în calitate de candidați.

Potrivit raportului, postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat campania electorală corect și echidistant, respectând standardele profesionale și deontologice. Majoritatea știrilor electorale au fost inspirate dintr-o singură sursă, fără a asigura pluralismului de opinie. Totodată, materialele controversate au fost echilibrate.

TVR Moldova a oferit spațiu de emisie pentru 14 concurenți electorali pe care i-a reflectat echilibrat și nepărtinitor. Administrația publică centrală a fost reflectată în trei știri pozitive, favorizând ușor exponenții PAS prin transfer de imagine pozitivă.

Jurnal TV a reflectat obiectiv și nepărtinitor evenimentele de campanie, prezentând echilibrat activitățile a 15 concurenți electorali. Potrivit monitorizării, candidatul MAN, Ion Ceban, a fost defavorizat de mai multe materiale negative despre activitatea Primăriei, iar reprezentanții partidului de guvernare PAS au fost favorizați de contextul pozitiv al știrilor în care a fost vorba despre administrația centrală.

Și Pro TV Chișinău a reflectat corect și echidistant activitățile majorității candidaților fără a favoriza sau defavoriza evident vreun candidat. Însă, Ion Ceban a fost defavorizat de tonalitatea negativă în care a fost prezentat în știri.

TV 8 a reflectat sumar și neutru campania, oferind acces limitat în știri pentru 14 concurenți. Postul nu a favorizat sau defavorizat evident vreun concurent.

Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților, favorizând ușor echipa PAS și pe candidatul lor, Lilian Carp, și pe candidatul MAN.

Orizont TV a reflectat 21 de candidați, favorizând Partidul politic Șansă și Partidul Renaștere prin numărul mare de știri, dar și prin știrile cu implicarea reprezentanților partidului Șor, declarat neconstituțional. Candidații MAN și ai PSRM au fost defavorizați de numărul mare de materiale cu conotație negativă.

ITV Moldova l-a defavorizat în mod evident pe Ion Ceban, MAN, prin numărul mare de materiale în care acesta este pus în lumină negativă. Exponenții partidului de guvernământ PAS au fost defavorizați de materiale în care apar negativ autoritățile publice centrale.

Vocea Basarabiei TV nu a oferit acces în știrile din prime-time concurenților electorali, reflectând campania doar din perspectiva procesului electoral. Postul a favorizat autoritățile publice centrale în mai multe știri cu conotație pozitivă.

Totodată, Exclusiv TV a reflectat sumar campania electorală, știrile electorale difuzate fiind neutre și echidistante.