Tudor Ulianovschi: „Decizia CEC, prin care am fost sancționat dur, este abuzivă și are scopul de a mă elimina din cursa pentru Președinție”

Ala Găină

Candidatul independent, Tudor Ulianovschi a venit cu o reacție după ce sâmbătă, 12 octombrie, a fost sancționat de Comisia Electorală Centrală pentru „încălcări în raportarea informațiilor privind finanțarea campaniei”. Potrivit diplomatului, „regimul PAS, care reprezintă guvernarea de la Chișinău, este deranjat de creșterea candidaturii sale în sondajele de opinie”, iar aceste acțiuni demonstrează nu doar lipsa de respect față de lege, ci și frica actualei guvernări de competiția reală și respectarea principiilor democrației.

Ulianovschi spune că ședința CEC din 12 octombrie a avut loc în lipsa mea și fără drept la apărare.

„Nici eu, nici reprezentantul meu oficial, înregistrat la CEC, nici juristul nu am fost informați, prin e-mail sau telefon, așa precum prevede legislația, despre această ședință. Nu au fost solicitate nici explicații sau note informative, pe care le-am fi putut prezenta cu ușurință. La respectiva ședință a participat doar trezorierul grupului nostru de inițiativă, dar căruia nu i s-a oferit nici măcar cuvântul pentru a da explicații. Într-un grup comun al trezorierilor, a fost transmis un link în care s-a anunțat despre desfășurarea ședinței, fără ordinea de zi”, a declarat Tudor Ulianovschi.

Mai mult, fostul ministru de Externe se arată indignat că, în calitate de candidat la Președinție, cu cel mai mic buget pentru campania electorală din toate cele 13 grupuri de inițiativă existente, în campania preelectorală, este singurul sancționat sever, cu avertisment și cu privarea dreptului de a face publicitate electorală la radio și TV, timp de 48 de ore.

Motivul invocat precum că nu aș fi raportat la CEC „cheltuielile privind activitatea voluntarilor, pentru zilele de 26, 27 și 28 septembrie, și pentru că nu a fost inclusă chiar din primele trei zile în raportul financiar electoral factura de 42.000 de lei din campania de informare”, atenție – nu vorbim despre campania preelectorală, adică din luna iulie, care nu are nicio legătură cu perioada electorală, deoarece aceasta a început mult mai târziu față de alți candidați. Așadar, am fost sancționat de două ori pentru prima săptămână de campanie, în care, din lipsa unui fond electoral activ și a resurselor financiare, nu am desfășurat activități electorale și nu am utilizat corturile din campania de informare. Lateralele pentru corturile din campania electorală au fost achitate în data de 28 septembrie, conform ordinului de plată, și ne-au fost livrate în data de 1 octombrie. Deci, corturile au devenit operaționale abia din 2 octombrie. Factura pentru aceste laterale a fost raportată la timp la FISC și CEC. Nu înțelegem în baza cărui substrat factologic și juridic am fost penalizați?

Explic în detalii. Am obținut procesul-verbal privind înregistrarea candidaturii mele în cursa prezidențială în după-amiaza zilei de miercuri, 25 septembrie. După procedurile și confirmarea FISC-ului, abia joi, 26 septembrie, am depus cererea pentru deschiderea fondului electoral, contul a putut fi operațional abia în seara zilei de 27 septembrie – banca poate confirma printr-un demers oficial aceste aspecte. Evenimentul de lansare oficială în campania pentru prezidențiale a avut loc duminică, 29 septembrie. Primele operațiuni bancare au putut fi efectuate abia sâmbătă, 28 septembrie.  Prin urmare, voluntarii și corturile nu au existat în cele trei zile de campanie electorală. Cheltuielile pentru activitatea voluntarilor și corturilor au fost raportate în a doua săptămână a campaniei electorale. Prin urmare, cele două avertismente nu au acoperire juridică și vor fi contestate la Curtea de Apel, conform procedurii.

Campania mea electorală a început oficial, din 2 octombrie, după ce au fost tipărite fațadele celor cinci corturi amplasate în Chișinău, pe care scrie ordinul de plată și că sunt achitate din fondul electoral. Cheltuielile pentru aceste fațade au fost prezentate la FISC și raportate la CEC, în a doua săptămână de campanie electorală, conform legii. Un alt argument pertinent este faptul că CEC nu a solicitat prin e-mail includerea în primul raport financiar a facturilor personale din campania de informare sau cea pre-electorală. Așa precum CEC nu a obligat niciun alt contracandidat să includă în primul raport financiar din campania electorală ceea ce a cheltuit PAS ori alte partide pentru campania preelectorală a altor candidați.

De ce în cazul lui Tudor Ulianovschi se solicită includerea acestor facturi din perioada de informare, în rapoartele financiare electorale, contrar legislației, când corturile nici măcar nu au fost amplasate în perioada 26-29 septembrie? În plus, în a doua săptămână, am avut doar cinci corturi, deci bunurile cumpărate în perioada de informare și achitate legal nu au fost utilizate în perioada electorală examinată și nu necesită a fi raportate. De ce în cazul altor candidați, care s-au lansat în cursă în dimineața zilei de 20 septembrie și au avut pliante și stegulețe care nu au fost plătite din fondul electoral, precum prevede legislația Republicii Moldova, dar din contul bancar al partidelor politice care îi susțin, CEC-ul nu a dat niciun avertisment, dar candidatului proeuropean Tudor Ulianovschi i se solicită și facturile din campania de informare să fie raportate în raportul financiar al campaniei electorale propriu-zise, când aceste bunuri nu au fost utilizate în perioada examinată?”, a mai explicat Tudor Ulianovschi.

Ulianovschi spune că va contesta decizia CEC în instanța de judecată și va cere anularea hotărârii.

„Totodată, voi informa misiunile diplomatice acreditate în Republica Moldova despre ilegalitățile comise de unii membri ai CEC care, cel mai probabil, se află sub presiuni politice și sunt nevoiți să ia decizii împotriva contracandidaților proeuropeni”, a conchis candidatul.