
ANALIZĂ// Tot mai puțini copii în grădinițe: scădere semnificativă a numărului micuților înscriși în educația timpurie în 2024
Numărul copiilor care frecventează grădinițele din Republica Moldova este în scădere. Potrivit Biroului Național de Statistică, în anul 2024 au fost înscriși 127,2 mii de copii în instituțiile de educație timpurie, cu 2,4 mii mai puțini decât în anul precedent, ceea ce înseamnă o scădere de 1,9%. Fenomenul este mai pronunțat în mediul rural, unde numărul copiilor a scăzut cu 2,9%.
Totodată, a scăzut și numărul instituțiilor care oferă educație timpurie. În 2024 au funcționat 1.469 de instituții, cu 10 mai puține decât în 2023. Cele mai afectate au fost creșele-grădinițe, grădinițele și centrele comunitare, care au înregistrat reduceri de unități.
Mai puțini copii, mai multe locuri libere
Raportul dintre numărul de locuri și cel al copiilor înscriși arată că, la nivel național, la 100 de locuri în grădinițe revin în medie 72 de copii, față de 73 în 2023. În mediul urban, grădinițele sunt mai aglomerate, cu 91 de copii la 100 de locuri, în timp ce în rural media este de doar 59 de copii.
Chișinăul rămâne lider în ceea ce privește densitatea copiilor în grădinițe, cu 99 de copii la 100 de locuri, urmat de Bălți (97 copii) și Ialoveni (89). La polul opus se află raionul Leova, cu doar 37 de copii la 100 de locuri.
Învățământul preșcolar domină, dar în scădere
Majoritatea copiilor (87,3%) au fost înscriși în învățământul preșcolar, însă această pondere a scăzut ușor față de 2023, când era de 88,1%. Cea mai mare rată de înscriere în învățământul preșcolar s-a înregistrat în municipiul Chișinău (89,9%), iar cea mai mică – în regiunea Sud (85,4%).
Grupa de vârstă cea mai numeroasă rămâne cea a copiilor de 5 ani (22,5%), urmată de cei de 6 ani (22,1%) și 4 ani (21,6%).
Mai puțini educatori tineri, dar crește nivelul de instruire
În instituțiile de educație timpurie activează aproximativ 30,7 mii de angajați, dintre care 12,5 mii sunt cadre didactice. Din păcate, se observă o scădere a ponderii personalului didactic tânăr (sub 30 de ani), care reprezintă doar 11,3% din total. În același timp, ponderea educatorilor cu vârsta de peste 60 de ani este în creștere (15,9%).
Pe de altă parte, nivelul de pregătire profesională este în ascensiune: 64,1% din personalul didactic deține studii superioare, în creștere față de anul trecut.