
Expert economic: “CFM se confruntă cu cea mai gravă situație din ultimii 75 de ani! Nu mai este doar o problemă economică, ci o criză politică”
Criză fără precedent la Căile Ferate din Moldova! CFM se confruntă cu cea mai gravă situație din ultimii 75 de ani! Transportul de pasageri a scăzut cu 13% față de 2023. Transportul de mărfuri s-a prăbușit cu 39% Indicele CFMI a ajuns la doar 3% din nivelul maxim din 1986. Nu mai este doar o problemă economică, ci o CRIZĂ POLITICĂ, scrie expertul economic Veaceslav Ioniță într-o nouă analiză pe blogul său.
“Fără intervenția urgentă a autorităților, CFM riscă să dispară definitiv!
Ce trebuie făcut?
– Restituirea accizei pentru căile ferate
– Compensarea investițiilor din ultimii 3 ani
– Separarea transportului de pasageri, mărfuri și întreținerea infrastructurii
Dacă nu acționăm acum, vom pierde definitiv calea ferată ca infrastructură strategică!”, a scris expertul economic pe blog.
În plină criză financiară, Calea Ferată din Moldova (CFM) a fost nevoită să ia măsuri drastice, ajungând să opereze doar cu un singur tren de călători, pe ruta Chișinău-Ungheni. Aceasta este o consecință directă a problemelor financiare care au afectat instituția în ultimii ani, ducând la anularea mai multor rute interne de pasageri.
Trenurile care circulau pe traseele Chișinău – Bender/Tighina (ruta spre sudul țări) și Chișinău – Rogojeni (ruta spre nordul țării) au fost scoase din circulație, lăsând doar ruta Chișinău-Ungheni activă. Această decizie a fost luată pentru a evita falimentul total al întreprinderii, care se confruntă cu datorii imense și cu incapacitatea de a-și plăti angajații de mai multe luni.
Situația la CFM a devenit critică, cu salarii neplătite de peste câteva luni, ceea ce a stârnit proteste și blocaje pe șine din partea angajaților.
În august 2024, Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova a făcut apel disperat către premierul Dorin Recean, cerând o intervenție urgentă pentru a debloca fondurile necesare achitării datoriilor salariale.
Datoriile acumulate au ajuns la un nivel alarmant de 150 de milioane de lei, echivalentul a aproximativ opt milioane de dolari, afectând direct viața a peste 5.000 de angajați și a familiilor acestora.