Dorina Khalil-Butucioc: „Orice critică este constructivă, chiar dacă doare”
-Cum ați început să scrieți critică de teatru?
-Nu cred că noi suntem cei care ne alegem profesia, ci mai degrabă profesia ne alege pe noi. Chiar dacă am făcut filologie română și franceză, eu niciodată nu m-am văzut profesor.
-Ce calități trebuie să aibă un critic literar?
-Trebuie să prezinte cât mai mult interes, energie, creativitate, nebunie și cât mai multă viață în ceea ce face. Indiferent despre ce scrie, el trebuie să facă asta cu dragoste.
-În ce măsură influențează critica asupra pieselor de teatru?
–Textul este un pretext pentru spectacol. În cazul când scriem despre dramaturgie e un tip de critică, iar când scrii despre spectacol este altceva. Daca e o critică bună, poți da și unele soluții, ca de exemplu: textul are unele coerențe, personajele sunt bine conturate și, în așa mod, un dramaturg bun cu siguranță are ce să învețe din aceste critici.
-Dar asupra dumneavoastră?
-Orice critică este constructivă, și este binevenită la momentul doi, dar la momentul unu, orice critică doare.
-Care este actorul dumneavoastră preferat?
–Nu am avut niciodată un idol sau un actor preferat, nici măcar în adolescență. Am avut personaje pe care le-am admirat pentru rolul său, nu pentru întreaga lor carieră.
-Ce recomandări aveți pentru publicul de la noi?
-Nu am curajul să le recomand ceva anume. Trebuie să meargă mai des la teatre, pentru că avem oameni de cultură, oameni cu care ne putem mândri.
-Cum puteți aprecia generația tânără?
–Nu este o generație nici mai rea, nici mai bună. Este generația secolului XXI și este generația noastră. Nu vreau să o subestimez, dar nici să o supraapreciez, mie îmi place așa cum este.
-Ce părere aveți despre publicul de la noi din țară?
–Mulți spun că oamenii nu merg la teatru, dar nu-i corect. În ultimul timp teatrele chiar au public, oamenii de la noi chiar merg la spectacole.
Vă doresc numai bine.