Dorina Khalil-Butucioc ne vorbește despre critică

Dorina Khalil-Butucioc: „Orice critică este constructivă, chiar dacă doare”

Maria Mocreac

-Cum ați început să scrieți critică de teatru?

-Nu cred că noi suntem cei care ne alegem profesia, ci mai degrabă profesia ne alege pe noi. Chiar dacă am făcut filologie română și franceză, eu niciodată nu m-am văzut profesor.

-Ce calități trebuie să aibă un critic literar?

-Trebuie să  prezinte cât mai mult interes, energie, creativitate, nebunie și cât mai multă viață în ceea ce face. Indiferent despre ce scrie, el trebuie să facă asta cu dragoste.

-În ce măsură influențează critica asupra pieselor de teatru?

Textul este un pretext pentru spectacol. În cazul când scriem despre dramaturgie e un tip de critică, iar când scrii despre spectacol este altceva. Daca e o critică bună, poți da și unele soluții, ca de exemplu: textul are unele coerențe, personajele sunt bine conturate și, în așa mod, un dramaturg bun cu siguranță are ce să învețe din aceste critici.

-Dar asupra dumneavoastră?

-Orice critică este constructivă, și este binevenită la momentul doi, dar la momentul unu, orice critică doare.

-Care este actorul dumneavoastră preferat?

Nu am avut niciodată un idol sau un actor preferat, nici măcar în adolescență. Am avut personaje pe care le-am admirat pentru rolul său, nu pentru întreaga lor carieră.

-Ce recomandări aveți pentru publicul de la noi?

-Nu am curajul să le recomand ceva anume. Trebuie să meargă mai des la teatre, pentru că avem oameni de cultură, oameni cu care ne putem mândri.

-Cum puteți aprecia generația tânără?

Nu este o generație nici mai rea, nici mai bună. Este generația secolului XXI și este generația noastră. Nu vreau să o subestimez, dar nici să o supraapreciez, mie îmi place așa cum este.

-Ce părere aveți despre publicul de la noi din țară?

Mulți spun că oamenii nu merg la teatru, dar nu-i corect. În ultimul timp teatrele chiar au public, oamenii de la noi chiar merg la spectacole.

Vă doresc numai bine.