Expoziție de lucrări de caligrafie cu tematică vinicolă, vernisată la Chișinău
Expoziția, a cărei laitmotiv este „vinul”, a reunit cele mai reușite 30 de lucrări ale discipolilor școlii de caligrafie „Grafema” din Chișinău, și are drept scop să sublinieze conexiunea între vinificație și scrisul caligrafic – ambele forme de artă implicând transmitere de emoții, muncă manuală și o puternică amprentă a autorului asupra produsului finit.
Doina Nistor, director, Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei: „Inaugurarea acestei expoziții în ajunul Zilei Naționale a Vinului nu este întâmplătoare. Atât sectorul vitivinicol, cât și industriile creative sunt ramuri strategice ale economiei RM, care se bucură de susținere plenară și consecventă din partea USAID și a Suediei. Aparent absolut autonome, aceste domenii au multe puncte de interconexiune, iar lucrările pe care avem ocazia să le admirăm astăzi arată perfect această simbioză. Bunăoară, promovarea vinurilor moldovenești atât pe plan local, cât și extern, presupune antrenarea diverselor instrumente inovaţionale şi creative, de la campanii digitale până la site-uri web și etichete pentru sticlele de vin, în spatele cărora stau tineri din animație, design grafic, publicitate, producție video, etc. Suntem convinși că industriile creative pot adăuga valoare și pot spori competitivitatea celorlalte industrii din Moldova, în cazul dat a industriei vinului.”
Olga Radu, președinte, Asociația Industriilor Creative (COR): „COR este alături de pornirile bune din toate domeniile industriilor creative. Una dintre ele este caligrafia, o expresie a lucrului artistic manual care pornește de la scris și ajunge la pictură. Astăzi, alături de școala de caligrafie a studioului de design 43’Oz, ne intersectăm cu industria vinurilor. Începem să conectăm talentele artistice cu vinificatorii. Apare oportunitatea de colaborare și evoluție pentru ambele sectoare.”
Textele, iscusit așternute pe hârtie cu cerneală specială, conțin termeni vinicoli sau fraze cel mai des atribuite vinului, iar măiestria cu care sunt conturate cuvintele le oferă, mai degrabă, statut de „tablou”, decât de simple conglomerații de litere.
Gheorghe Arpentin, director, Oficiul Național al Viei și Vinului: „Ne bucurăm că industria vinicolă devine un factor coagulator pentru alte sectoare ale economiei, inclusiv industriile creative, iar sub egida și cu suportul „Wine of Moldova” sunt organizate tot mai multe evenimente culturale și artistice. Anul acesta, în ajunul Zilei Naționale a Vinului, ne-am propus să organizăm o săptămâna a „culturii vinului” cu o agendă plină de evenimente inedite, precum acest vernisaj de lucrări de caligrafie.”
Arcadie Foșnea, director executiv, Asociația Micilor Producători de Vin: „Orice formă de artă rezonează cu vinificația din simplu motiv că vinul este și el o formă de artă, pentru că transmite emoție, o emoție „îmbuteliată” a creatorului. Un vin de calitate este un produs de autor, or absolut totul, de la conținutul sticlei până la etichetă trebuie să debordeze de individualitate, să transmită un mesaj. Scrisul caligrafic este o soluție grafică extraordinar de frumoasă, care îi diferențiază pe micii producători și mă bucur să văd că tot mai mulți vinificatori optează pentru ea.”
Demonstrația de tehnici de la caligraful Alexandr Codîmschii a constituit punctul culminant al vernisajului. Artistul a realizat o lucrare folosind atât instrumente caligrafice tradiționale, cât și moderne. Tot el a povestit oaspeților prezenți la eveniment câte ceva din istoria caligrafiei. La fel ca și vinul, stilul caligrafic dintotdeauna a definit istoria și cultura unui popor. Asemeni tradițiilor în vinificație, tehnicile caligrafice au presupus mereu un set de reguli clare (înălțimea literelor, presiunea asupra peniței, direcția liniei, etc), dar au lăsat loc și pentru amprenta autorului, evoluând de la dimensiunea practică (o alternativă tiparului) la cea artistică.
Alexandr Codîmschii, director, studioul de design „43Oz”: „Caligrafia este o artă exclusiv manuală, iar tot ce este „hand-made” este asociat cu un produs de calitate, un produs aristocratic, dacă vreți. Necesitatea de a o folosi apare de câte ori avem nevoie de imaginea unor cuvinte care să cuprindă o puternică încărcătură emoțională și să confere o expresie vizuală unică informației pe care dorim să o transmitem. Acest instrument este destul de solicitat în crearea etichetelor pentru sticlele de vin, care sunt cartea de vizită a băuturii și au misiunea de a transmite mesajul vinificatorului către cei care îi vor savura produsul.”
Expoziția „Mai mult decât cuVINte” este găzduită de hotelul „Casa Dacă” și va fi deschisă publicului până în 13 octombrie curent.