Singurul produs moldovenesc care este exportat în UE în cantități mari
Studiul a fost elaborat cu sprijinul Proiectului de Suport pentru Implementarea DCFTA în Republica Moldova şi prezintă obiceiurile de consum și cumpărare în Franța, evoluția prețurilor și principalele canale de import și distribuție, precum și condițiile de plată. De asemenea, documentul descrie procedurile de certificare, vamale, de transport, cerințele față de reziduuri și contaminanți, de marketing și etichetare, evoluțiile pieței internaționale și importurilor.
Potrivit lui Vitalie Zaharia, director al MIEPO, “mierea este singurul produs care a fost exportat în cantități consistente în Uniunea Europeană și care îndeplinește cerințele UE în domeniul sanitar”.
Principalele țări europene care exportă miere în Franța sunt Belgia, Spania, Germania, Italia, Polonia, iar principalul concurent al mierii moldovenești pe piața franceză este Chile.
Studiul mai arată că 52% din francezi procură mierea din marketuri, iar 48% din magazinul apicultorului. Astfel, autorii studiului recomandă apicultorilor moldoveni să elaboreze un brand național, care va contribui la obținerea unor prețuri mai înalte și la fel, să evite amestecul produselor atunci când sunt vândute angrosiștilor. Cele mai active perioade de consum sunt lunile ianuarie – martie și octombrie – decembrie, timp în care și prețurile sunt mai mari.
Conform studiului, deşi procedurile vamale au fost simplificate, iar tarifele pentru certificare reduse, numărul exportatorilor autorizați de miere în Moldova este destul de mic și se cifrează la 18 companii, din cauza lipsei unei cantități constante și uniforme, a unei infrastructuri de bună calitate și lipsei sprijinului sectorial.
Potrivit datelor MIEPO, în anul 2014, Repubica Moldova a exportat miere în valoare de 9,5 milioane USD. Aproape 30% din exporturile de miere ajung în Franța și 23% în Germania.