aeroport chisinau

Conflict fără precedent între Guvern și Avia Invest. Atac raider sau insolvabilitate de plată?

Corina Bezer

Chicu a precizat că „Avia Invest” nu a achitat până astăzi niciun leu din datorie, chiar dacă aceasta a fost anterior reeșalonată, iar declararea insolvabilității companiei este motiv de reziliere a contractului de concesiune a aeroportului, pentru ca acesta să fie întors statului.

„Este vorba de o concesionare criminală a unicului aeroport. Compania care promitea să-l modernizeze a intrat în incapacitate de plată la 30 aprilie 2020. Deoarece s-au acumulat datorii și nu a fost respectat graficul de achitare a acestora, conturile acesteia au fost blocate. Azi, 18 mai, ei încă nu au nici un ban achitat din datoria respectivă. De aceea statul va declanșa procedura de insolvabilitate față de acest agent economic”, a declarat Chicu.

În același timp, premierul a dat vina pe predecesorii săi, spunând că procedura de insolvabilitate trebuia inițiată încă de Guvernul Sandu, când datoriile companiei s-ar fi ridicat la peste 100 de milioane de lei. 

„Atunci trebuia lansată procedura de insolvabilitate, iar asta înseamnă rezilierea contractului de concesiune. În 2013, țara a fost jefuită de aeroport. Un guvern responsabil așa procedează și nu reeșalonează asemenea plăți”, a mai menționat Chicu.

La rândul său, acționarul companiei concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău Avia Invest anunță că a depus o acțiune împotriva Republicii Moldova la Curtea de Arbitraj Internațional de la Stockholm și cere despăgubiri de 885 de milioane de euro.

Compania „Avia Invest” al cărei acționar principal este „Komaksavia Airport LTD”, spune că compania se confruntă în prezent cu o tentativă de atac raider la nivel de stat.

„Insist asupra faptul că este o decizie impusă. Nicio companie din lume nu este în stare să activeze normal, fiind în continuă presiune din partea statului de-a lungul mai multor luni de zile (…) Autoritățile țării au profitat de criza pandemică pentru a trece de la amenințări tacite la acțiuni decisive. Este vorba, de fapt, despre un atac raider, care este realizat nu de niște afaceriști specializați în atacuri, ci chiar de către stat. De mulți ani fac investiții în diferite țări ale lumii, dar este prima dată când mă confrunt cu presiuni atât de mari”, a declarat directorul companiei Komaksavia Airport Invest, Andreas Menelaou.

Andreas Menelaou a reiterat că autoritățile au privat compania de dreptul de a reglementa conflictul pe cale amiabilă, în cadrul unui dialog profesionist și nu i-a lăsat altă ieșire decât să apeleze la arbitrajul internațional.

Aeroportul Internațional Chișinău a fost dat în consesiune companiei Avia Invest, în anul 2013, pentru o perioadă de 49 de ani de către Guvernul condus de Iurie Leancă.