Construcție drum

Ministrul Transporturilor a efectuat o inspecție a lucrărilor pe drumul Chișinău-Ungheni și a avertizat din nou managerii companiilor constructoare

Corina Bezer

Primul contract de lucrări pentru reabilitarea drumului naţional R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni,  include sectorul km 6 – km 24 și este realizat de compania Evrascon, fiind finanțat de Banca Europeană pentru Investiții. Echipa MTID a vizitat stația de asfalt din orășelul Vatra, șantierul de la kilometru 12, unde se efectuau lucrări de frezare și escavare și șantierul de la kilometrul 15, unde muncitorii firmei menționate lucrau la escavarea stratului de bază de balast. Potrivit estimărilor experților, la data de 30 martie 2016 progresul lucrărilor de reabilitare pe această porțiune de drum a constituit circa 28 la sută. Conform contractului și a programului de lucrări la această data firma constructoare trebuia să realizeze un progres de circa 65 la sută.

Ministrul Iurie Chirinciuc a remarcat că firma constructoare a demonstrat că are capacități tehnice pentru a redresa situația și că, la moment, pe acest segment de drum nivelul de executare a lucrărilor este cel mai avansat. Asta pentru că pe celelalte sectoare întârzierile față de plan sunt mult mai mari. 

Viceministrul Transporturilor Vitalie Rapcea a atras atenția managerilor companiei Evrascon, că la sistemul rutier lucrările au fost executate în proporție de doar 18 la sută față de 83 la sută cât au fost programate și a somat inginerul să supravegheze mult mai bine aceste contracte și să intervină de fiecare dată când constată încălcarea programului de lucrări. 

Al doilea contract de lucrări pentru reabilitarea drumului naţional R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni, cuprinde sectorul km 24-km 68, care este realizat de compania OHL ŽS cu finanțare din partea Băncii Europene de Investiții. În cadrul inspecției pe acest segment ministrul Transporturilor a vizitat șantierul de la km 25, unde se execută lucrările de reabilitare a podețelor și șantierul km 37, unde se lucrează la casetele de supralărgire.

Potrivit evaluărilor specialiștilor ministerului Transporturilor, la 30 martie progresului lucrărilor pe acest contract au constituit doar 13 la sută din cele 77 la sută programate.

„Dacă se vor mobiliza corespunzător, există premizele realizării unui procent de circa 90 la sută din lucrări în acest an. Ei nu vor reuși să finalizeze contractul în acest an cu ceea ce au prezentat în ultimul program de lucrări. Cu dotările pe care le au în momentul de față ei nu reușesc. Dacă nu suplimentează resursele în mod corespunzător ei nu vor realiza nici aceste 90 de procente până la sfârșitul anului 2016” a declarat jurnaliștilor prezenți la inspecție inginerul supervizor Alexandru Bibiși.

Managerul de proiect Adrian Vovic a recunoscut că OHL ŽS este vinovată în parte pentru întârzierile față de program, menționând că, din punctul lui de vedere, cauza principala a întârzierilor ține de „procedurile birocratice”.

„Este un proces foarte-foarte greoi, sunt o mulțime de documente care trebuie prezentate, sunt o mulțime de semnături care trebuie luate, sunt o mulțime de verificări care trebuie făcute și toate acestea duc la întârzieri”, s-a justificat Adrian Vovic.

Cel de-al treilea contract de lucrări vizează construcţia variantei de ocolire a or. Ungheni, R1 km 96-km 103, finanțată dintr-un grant al Uniunii Europene și realizată de firma constructoare cehă OHL ŽS. Echipa Ministerului Transporturilor și reprezentanții Administrației de Stat a Drumurilor, însoțiți de reprezentanți ai presei au vizitat șantierul de la kilometrul 96 situat la intrarea în Ungheni unde se muncea din greu la executarea lucrărilor de terasament. Potrivit estimărilor specialiștilor, la 30 martie 2016 progresul lucrărilor pe acest contract au constituit circa 15 la sută din cele aproximativ 62 la sută programate.

„Dacă până la sfârșitul acestui an lucrările nu vor fi date în exploatare, riscăm foarte mult să pierdem acest grant. Noi am discutat de nenumărate ori la acest capitol și am avertizat managerii OHL ŽS că ar putea rămâne fără bani pentru lucrările executate, dacă nu dau în exploatare drumul în termenii stabiliți în contract”, a informat ministrul Iurie Chirinciuc.

În altă ordine de idei, ministrul a atras atenția că lucrările de terasament sunt lucrări dificile și destul de anevoioase.

„Sper să ne mobilizăm la maxim în termen de cel  mult o lună de zile. Noi nici nu am luat în calcul situația, în care nu am putea să realizăm în timp lucrările. Cantitativ sunt efectuate o mare parte din lucrările acestui contract, dar valoric acestea sunt cuantificate mai prost și de aceea procentul este de numai 15 la sută”, a ținut să menționeze managerul de proiect al companiei OHL ŽS Adrian Vovic.